lördag 21 september 2013

Tre rätters middag

Förut gjorde jag o sambon trerätters middag åt varandra ganska ofta (en gång i månaden?). Vi kunde börja med en förrätt på sena eftermiddagen, sedan fixa färdigt huvudrätten och äta den, och sist på kvällen kaffe och efterrätt i soffan.
Men nu var det riktigt längesen, det har inte hänt sedan jag fick jobb och flyttade, alltså inte på ett år minst.
Därför kände jag att det var dags, jag ville pyssla om sambon lite nu när han äntligen kom tillbaka från älgjakten!

Förrätt: Zucchiniråraka med laxrosor och pepparrotsost


10 cm zucchini
50 g fryst spenat
1 potatis
½ liten gul lök
1 ägg
3 msk mjöl
salt och peppar
2 skivor kallrökt lax
4 msk färskost med pepparrotssmak

Vispa ägg och mjöl. Riv potatisen fint, och zucchini och lök grovt. Krama ut vattnet ur zucchinin. Använder du fryst spenat så krama ut vattnet ur den också och hacka den. Ner med alla grönsaker i äggsmeten, salta och peppra och stek sedan två rårakor (jag stekte dem i rapsolja).

Rulla laxskivorna och dela dem i 2-cm-stora cylindrar och tryck ut dem lite så de ser ut som rosor. Lägg dem på rårakorna tillsammans med spritsad färskost.

Huvudrätt: Citronkyckling med örter

Jag har aldrig gjort hel grillad kyckling i hela mitt liv, men se så fin den blev!!!
Kände mig väldigt nöjd också, när jag i frysdisken hittade en ekologisk kyckling.



Det var ju inte så krångligt att göra helstekt kyckling som jag trott, och inte ska den va inne i ugnen längre än "Stinas kyckling" heller!
Jag blandade olja med honung, soja, citronsaft och salt och peppar och penslade med detta. Själva kycklingen fyllde jag med 1 gul lök, ett stort knippe timjan och 1 citron. In i ugnen 60 minuter i 200 grader.
Sedan gjorde jag en sås på det som varit i kycklingen men det blev lite för syrlig och inte så väl balanserad...
Till kycklingen serverade jag bulgur. Hel bulgur blir oerhört gott om man när den är färdigkokt häller i några extra droppar olja, citronsaft och massor med färsk basilika!
Nästa gång satsar jag nog mer att ha citronen i bulguren och mer traditionella kryddor på kycklingen, men sambon tog två gånger så det måste ju vara ett gott betyg!

Efterrätt: Mjölkchokladpannacotta med brända mandlar och hallonfluff



 1 ½ dl grädde
100 g mjölkchoklad
25 g mörk choklad (70 %)
40 g mandel
½ dl florsocker
1 dl vaniljvisp
3/4 dl hallon

Värm grädden i en kastrull (jag tog mellangrädde och en liten gnutta mjölk faktiskt). Tag av grytan från plattan och bryt ner chokladen i grädden. Rör runt tills all choklad smälts och inga smulor finns kvar. Choklad får absolut inte koka!
Häll upp i glas/portionsskålar och ställ in i kylen några timmar tills "pannacottan" stelnat.

Jag gjorde brända mandlar enligt Leilas recept. Jag är inte helt säker på proportionerna utan tog bara några mandlar och strödde över lite florsocker i pannan... Till två små efterrätter behöver man ju bara litegrann... När du gjort enligt Leilas recept och mandlarna knäpper, häll ut dem på bakplåtspapper och försöka separera dem lite. Låt svalna och stelna.
Vispa vaniljvispen (jag tycker Mildas i liten tetrapack är god) med elvisp. Häll i hallon (gärna frysta) och vispa lite till så de blandas ut i krämen.
När allt är kallt och stelnat hackar du de brända mandlar och strösslar de över chokladen. Spritsa ut hallonfluffet överst, servera och njut!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar