lördag 15 februari 2014

Supé för två

Ikväll blev det trerätters middag för två.
När jag kom hem från jobbet fick jag sätta mig i soffan med ett glas vin i handen! Sambon stökade runt i köket med en förrätt. Det blev bruschetta (typ) med tomatröra!



Sedan gjorde vi lax tillsammans.

4 portioner
Lax med parmesan
4 bitar lax
200 g färsk spenat
3-4 dl grädde
Parmesanost
Salt&peppar

Smörj en ugnsfast form, gärna ganska vid så det finns gott om plats. Lägg i spenat, peppra och salta lite. Krydda laxen och lägg den i formen på spenaten. Häll på vispgrädde. Det ska inte täcka laxen. Smula över riven parmesanost (en annan smakrik t.ex. västerbotten funkar också).
In i ugnen på 200 grader i 25-30 minuter.
Enligt receptet ska det serveras med pressad potatis. På sommaren är det gott med färskpotatis till men såhär på vinter passar det bäst med tagiatelle (gärna spenatsmak) tycker jag!


Recept har jag fått från mamma. Det är en väldigt enkel, men mycket god och uppskattad rätt, som inte känns så tung trots grädde och ost... Får gärna serveras med ett glas fräscht riesling! ;)

Och efter att först ha legat på soffan och vila en stund och sedan promenera med vovven, så var det dags för hallonmoussetårtan jag förberett i veckan!


Hallonmoussetårta med chokladbotten
Chokladbotten:
125 g smör
2 dl socker
2 ägg
2 dl vetemjöl
1 dl kakao
1 tsk vaniljsocker
½ tsk bakpulver

Hallonmousse:
500 g hallon (gärna frysta)
4 ½ gelatinblad
1 1/4 dl strösocker + 3/4 dl vatten
4 dl vispgrädde
1 msk vaniljsocker

Rör smör och socker poröst. Tillsätt äggen, ett i taget.
Blanda vetemjöl, kakao, vaniljsocker och bakpulver i en skål och tillsätt det sedan till äggblandningen. Rör allt till en smet. Häll smeten i smord sprinform, ca 24 cm i diameter. Grädda i nedre delen av ugnen i 200 grader i 15 minuter. Låt kakan svalna i formen.

Tina hallonen och sila dem genom en finmaskig sil (jag mixade dem lite först). Var noggran så att du får ut all hallon utom kärnorna. Bötlägg gelatinbladen i kallt vatten. Koka upp socker och vatten till en sockerlag. Ta bort från plattan och smält ner de lätt urkramade gelatinbladen. Tillsätt hallonpurén och blanda om.
Vispa grädde och vaniljsocker. Tillsätt först någon deciliter av grädden till hallonpurén, och rör sedan ner resten.
Häll moussen i formen med chokladbotten. Ställ tårtan i kylen i ca 4 timmar.



 Detta recept kom alltså från boken Alla sorters kakor. Och tårtan blev otroligt god! Trots att både jag och sambon fortfarande var ganska mätta, tyckte vi den var väldigt god. Fräsch och luftig men ändå härlig chokladsmak!

Jag gjorde en liten form, ca 18 cm i diameter, och gjorde ca 2/3 av måtten i receptet.

1 kommentar:

  1. Låter väldigt gott!
    Själv har jag funderat på att göra en mousse av de fina hjortron jag fått från Jämtland, kanske i en skål av choklad.
    Kristina

    SvaraRadera