fredag 2 maj 2014

Kirskålspaj


Förra året var jag sugen på att göra något av kirskål, detta ogräs som växer här runtomkring min lilla hemstad. Jag surfade runt lite på olika recept men det blev aldrig att jag gjorde något.
Men i år däremot!


Med de smaker jag förra året såg ska passa ihop med kirskål skapade jag detta recept som blev oerhört lyckat! Rekommenderas!

Pajdeg:
125 g smör
3 dl vetemjöl
1 msk vatten

Fyllning:
1 rågat durkslag fullt med kirskål
1 liten purjolök
2 ägg
2,5 dl creme fraiche
2 dl riven västerbottenost
150 g fetaost
40 g pinjenötter

Rör ihop pajdegen, tryck ut i en form och förgrädda pajskalet 225 grader tills det nästan fått färg.
Skölj kirskålen och hacka den grovt. Hacka purjolök. Bryn kirskål och purjolök lätt i en storstekpanna (gjutjärnsgryta, wokpanna eller liknande) så att kirskål tappar volym.
Rör ihop ägg, creme fraiche och västebottenost. Blanda ner kirskål och purjolök. Häll över detta i pajskalet. Smula över fetaost och toppa med pinjenötter.
Grädda i nedre delen av ugnen på 225 grader i ca 30 minuter tills den fått fin färg.




1 kommentar:

  1. Ja det var ju spännande!!
    Kul att kunna ta till vara det vilda som växer.
    Hur smakar kirskål?
    Kristina

    SvaraRadera