fredag 4 juli 2014

Sommarsuisse

En gång är ingen gång, men två gånger är en vana. Och tre gånger är en tradition?
Jag har starta min egna privata tradition att fira semestern med ett glas sött mousserande vin :)

Och så ska det firas med god mat förstås! Efterrätten idag blev en somrig variant av marängsuisse eller marängsviss eller hur man nu vill skriva och uttala det. Varför inte säga hovdessert?


Jag gjorde det väl mest på en höft. Man tar de proportioner så som man vill ha det :)
För 3-4 personer skulle jag nog ta:
ca ½ liter vaniljglass
ca ½ liter jordgubbar
ca 3 dl vispad grädde
ca 1-2 dl lemon curd
Lagom med maränger
Chokladsås gjord på ca ½ dl vatten, ½ dl socker, ½ dl kakaopulver. Vispas, kokas upp och får svalna något.

Varva glass, jordgubbar (gärna delade), chokladsås, grädde och lemon curd i en stor serveringsskål. Toppa med maränger.

Man kan såklart köpa allt som ingår här. Vill man vara extra duktig flicka kan man också göra allt själv till o med odla jordgubbarna! Jag hade köpt jordgubbarna idag (eftersom jag förvisat mig själv till lägenhet) och även glassen. Däremot hade jag gjort marängerna, lemon curd och chokladsås själv.

Lemon curd gjorde jag för att jag bara kunde köpa ekologiska citroner i nät, och då fick massa citroner över som snart skulle bli för gamla. Dock håller inte lemon curden så länge i kylen heller, max två veckor enligt receptet. Det har det nog gått nu... Jag får nog göra som mamma sa och prova att frysa ner den, för jag hinner nog inte baka på den och det är ju onödigt att behöva slänga ut den (utan att åtminstone testat att frysa ner den först). Den kanske har skurit sig när jag tinar den igen, men det borde gå att baka några muffins på den eller nåt ändå (denna helgen finns nog inte tiden tyvärr).

Jag följde ett recept från Anna Bergenströms kokbok Nya Annas mat, och den blev verkligen riktigt lyckad, underbar balans mellan syran i citronerna och sockersötma! Mums! Inte var det så svårt att göra heller, bara man är uppmärksam så att det inte kokar och rör hela tiden.

3 ½ dl strösocker
150 g rumsvarmt smör
3 citroner
6 lätt uppvispade ägg

Mät upp socker i en liten kastrull. Tvätta citronerna och riv skalet från 2 av citronerna fint och lägg ner det i sockret (Jag använde skalet från alla 3 citronerna, men så var de lite mindre än vanliga citroner också). Pressa alla tre citronerna. Lägg i kastrullen också ner mjukt smör i klickar, de lätt uppvisade äggen och pressad citronsaft. Sätt kastrullen i en större kastrull med sjudande vatten och sjud det hela på spisen tills krämen börja tjockna (här får man ha lite tålamod!). Häll upp i riktigt ren glasburk och förvara i kylen (max två veckor).

Jag gjorde ju egna maränger enligt det här receptet. De blev goda men inte sådär härligt sega som mammas sjudna maränger... Trots att jag provade olika storlekar och ugnstider... Men jag har inte heller riktigt lärt mig min ugn än... Hursomhelst ska jag nog skriva av och prova mammas recept istället, och lägga upp det här i framtiden :)



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar