söndag 26 oktober 2014

Morotskaka

Den godaste morotskakan någonsin!
Jag vet inte vad som gör den godare än andra morotskakor, kanske är det oljan i smeten som gör den härligt luftig?
Detta recept är det jag använt för att gör pumpakaka, men då har jag bytt ut kryddorna också.

Här kommer äntligen "originalreceptet" på morotskakan!

Morotskaka
2 ägg
2 dl socker
1 tsk bikarbonat
1 tsk bakpulver
1 tsk kanel
1 tsk vaniljsocker
1 dl olja
Rivet skal från 1 citron
3 -4 dl fint riven pumpa (utan skal och "innanmäte")

Glasyr:
50 gr philadelphia
30 gr mjukt smör
 2 dl florsocker
1 tsk vaniljsocker

Vispa ägg och socker poröst.
Blanda mjöl, bikarbonat, bakpulver, kanel och vaniljsocker.
Tillsätt olja och mjölblandningen i smeten, och till sist morot.
Häll upp i en springform och grädda i ugnen på 200 grader, 30 - 40 minuter tills den fått en gyllene färg och inte är kladdig i mitten (kolla med provsticka).

Rör ihop alla ingredienser till glasyren, till en jämn smet och bred ut på den svala kakan. Om man vill kan man toppa med hackade nötter, jag hade en liten näve rostade hasselnötter som blivit över från något annat tillfälle. Ett tips är också att göra lite extra glasyr om man är lagd åt det hållet... Jag gjorde på ca 50 g smör och 100 g philadelpiha.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar