lördag 26 juli 2014

Havreflarn med flingsalt

Det är flingsaltet som ger det lilla extra till dessa mycket goda och lite smått sega och knäckiga havreflarn!


Havreflarn med flingsalt ca 20 st
100 g smör
100 g mandelmassa
1 dl vetemjöl
4 msk rörsocker
1 msk sirap
1 ½ dl havregryn
<1 tsk flingsalt

Rör ihop allt utom havregryn  och fingsalt i en matberedare. Tillsätt havregrynen till smeten för hand efteråt, så att havregrynen är hela. Eller rör ihop allt med gaffel o bunke på traditionellt vis ;)
Tillsätt 2-3 små nypor med flingsalt, inte mer än en tesked!
Rulla bollar av smeten, lägg de på en plåt med bakplåtspapper och tryck till dem lätt. Lägg inte bollarna för tätt för då smälter de ihop.
Grädda dem i ugnen på 200 grader i ca 10 minuter tills de fått fin färg i kanterna.


Detta recept inspirerades av Tommy Myllimäki.
Eller, egentligen skulle det bli en pajdeg. För Myllymäki gjorde en raberberpaj på teve med flingsalt i. Så det ville jag testa. Jag googlade efter ett recept på knäckigt pajskal med havregryn. Och så tillsatte jag mandelmassa också... Men den pajdegen blev inte alls bra, den smälte ner från sidorna på pajformen. Däremot blev den oerhört god, och jag funderade på om det inte gick att göra havreflarn av smeten istället. Och det gick ju utmärkt!


Sommarsvissen jag gjorde för ett tag sedan inspirerades (eller kopierades?) av Tommy Myllimäki. Han är lite av vår "hus-guru-kock" här hemma. Jag gillar hans enkelhet i de rätter han gör på teve... Och så bor han ju i Jönköping dit vi nu flyttat, där han har restaurangen Sjön som serverar oerhört god mat. Den restaurangen är den första som jag ätit på som ägs av en "kändiskock", mig veterligen iallafall.
Så det är väl därför han är lite av en favorit här både hos mig o sambon. När han är på teve måste vi båda titta, och när tidningen skriver att han vunnit nån stor tävling måste vi båda kommentera :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar